
Trivselsmøde
Her kan du læse, hvordan du skal forberede dig selv samt forældre og barn på trivselsmødet.
Trivselsmøde
Opstartsmødet afholdes efter metoden Sign Of Safety, som du kan læse mere om her.
Familieindgangen gør følgende:
- Kontakter forældrene for at fortælle om trivselsmødet.
Dagtilbud og skole gør følgende:
- Forbereder forældrene på mødet. Udlever fx forældrebrev eller sender det via AULA. Findes nederst på siden her.
- Forældre skal have læst ressourcevurderingen.
-
Som udgangspunkt, skal barnet/den unge deltage, men der vil i nogle tilfælde være andre hensyn der vejer tungere.
-
Hvis barnet/ den unge ikke skal deltage skal dagtilbud/skolen inden mødet have haft en samtale eller lignende med barnet/den unge i forhold til problematikken, så de perspektiver kan bringes med ind på mødet.
-
Vi opfordrer til, at man fra skole/dagtilbud overvejer antallet af medarbejdere, der skal deltage på møderne. Om man med fordel kan lade få medarbejdere, eller en enkelt indsamle viden om barnet, og være den der bringer dette ind på mødet.
Inspiration til inddragelse af børn og unge før, under og efter mødet
Dagtilbud og skole gør følgende:
- Byder velkommen og præsentere alle deltagere.
- Fremlægger bekymringen med afsæt i ressourcevurderingen.
- Har fokus på barnet/den unge samt forældrenes inddragelse.
- Skriver ved behov referat ud over det billede, der bliver taget af SOS-tavlen.
-
Hvis der under mødet opstår en viden som peger mod, at en underretning ville kunne hjælpe familien højere grad end trivselsforløbet, er det dagtilbud/skolen, der i samarbejde med familien laver denne. Ved underretning sættes trivselsforløbet på pause, indtil børne- og ungerådgiver har dannet sig et overblik over familiens behov.
Familieindgangen gør følgende:
- Leder mødet ud fra SOS ved at stå ved tavlen.
- Fortæller om mødeformen, når der er et barn/ung, der deltager i mødet, at alle deltagere taler om barnet/den unge til mødeleder, så der på denne måde skabes ro for barnet/den unge til at lytte, uden aktivt at skulle forholde sig til den talende.
- Faciliterer mødet ud fra den problemstilling, der er forelagt i samarbejde imellem forældre og dagtilbud/skole og vil løbende under mødet perspektivere problemstillingen set ud fra de forskellige deltageres position.
- Tager billede af SOS-tavlen, og uploader det til Hjernen & Hjertet - TVÆRS.
- Sender samlet TVÆRS-rapport ud til forældrene efter mødet.
- Sikrer at der er aftalt dato for opfølgningsmøde inden mødes afsluttes.
- Sender dagsorden til næste møde.
-
Hvis der skulle være deltagere, som efterfølgende bliver forhindret til det nye møde – og det derfor må aflyses, er det mødeleder der genindkalder til nyt møde.
-
Tilbyder vejledning til familie, samt sparring til personale – hvis det vurderes at være gavnligt i forhold til formålet for mødet.
Dagtilbud og skole gør følgende:
- Følger ved behov op med forældrene.
- Følger op på barnet, hvis det ikke deltog i mødet. Så barnet ved hvad der er talt om og hvilke aftaler, der er lavet.
Dagtilbud og skole samt Familieindgangen kan drøfte:
- Fik vi lavet klare aftaler om, hvad fokus var for mødet?
- Holdt vi os til aftalerne – og hvis ikke, hvorfor ikke?
- Blev alle og alles perspektiver inddraget og hørt?
- Blev evt. beslutninger taget på et veloplyst grundlag?
- Hvad kan vi gøre bedre på næste møde?
Trivselsmøderne

